Fanny Klüft Selection

Fanny Klüft Selection - vad är det?
När jag startade mitt företag 19 år gammal ville jag att det skulle heta TOP SELECTION. Nu var det tydligen redan taget av mtv...så det fick kort och gott bli Fanny Klüft Selection :-) mitt eget lilla företag som jag tänkte frälsa hela världen med...







Tuppar med randiga långkalsonger

Så där ja, då var det bara tre dagar kvar sen stänger tävlingen. Handen på hjärtat har det "blivit av" att du tävlat? Ja, just det ja tänker du nu...det har jag skjutit upp. Eller så kanske du tänker att du vill ge de andra tävlande större chans att vinna genom att själv vara passiv?


Hur funkar du egentligen, är du en initiativtagare eller är du passiv? Öppnar du upp för att man får ha en åsikt eller skrämmer du bort?

Jag kan nog skrämma rätt många. Jag ger alltid 180% på allt jag företar mig, kastar mig på uppgifter likt en varg som inte sett mat på flera veckor. Vet du vilka jag skrämmer mest? Jo, män som ofta själva utger sig för att vara visionärer och öppna för åsikter. De kan bli livrädda. Helt plötsligt inser de att deras vackra tuppfjädrar kanske inte håller måttet, att de träffat sin överkvinna. :-)

En del reagerar med total tystnad, likt en struts som stoppar huvudet i sanden och hoppas att det ska gå över och att de kan leva vidare på sin tro att deras tuppfjädrar är finast.

Andra reagerar med att gå in i en tuppfight och försöker göra allt för att bevisa att deras tuppfjädrar är vackrast, oavsett vad det kostar.

Just det här med tuppfäkteri blir ju än mer komiskt med tanke på att jag själv är en höna. Jag struntar fullständigt om de har putsat sina fjädrar eller inte. Jag vet vad jag kan och att jag kan flytta på berg om jag behöver. Till detta behöver jag inga tuppfjädrar som stöttar eller suportar mig, nej det räcker med min tro. Min tro på mig själv och vetskapen om att jag kan bara jag själv vill tillräckligt mycket.

Allt handlar om hur vi väljer att hanterar våra hjärnspöken och hur modiga vi är att gå ut på djupt vatten. Djupt vatten är inte farligt så länge du själv har kontrollen eller rättare sagt tar kontrollen.

Ta saken för vad det är. Vad spelar det för roll om t ex din chef upplever att ni har en konflikt och vill passa på att visa sina fjädrar i vissa situationer. Reagerar du med rädsla då? Eller gör du som jag? Jag ser framför mig att min chef har randiga långkalsonger på sig. Hur trovärdig blir en konflikt om den ena sitter med randiga långkalsonger? Då spelar det ingen roll hur välputsade tuppfjädrarna är. Situationen blir helt avdramatiserad vilket oftast är helt rätt.

Barn svälter i världen, vi kan inte lägga energi på att hetsa upp oss över småsaker. Sätt saker i perspektiv! Håll dig ovanför ytan och ta kontrollen. Det är du som väljer hur du ska bli påverkad. Den här inställningen hjälper mig varje dag. Det är väldigt sällan jag behöver se framför mig att min chef har randiga långkalsonger på sig.

En lärare sa en gång att jag var snål med mina åsikter. Ja, så kan många nog uppleva det. Men bara för att jag inte börjar argumentera som en galning och försöker övertyga mina medmänniskor att min åsikt är den rätta, inte deras, betyder det inte att jag inte har en åsikt. Det betyder bara att jag tror på människan och att alla har rätt till sin egen åsikt.
Jag har en åsikt om många saker men jag väljer ibland att inte lägga tid på att försöka övertyga omvärlden om att det är den rätta. Visst kan jag tala om det men jag tänker inte hålla på att försöka omvända någon som kanske har en motsatt tro på någonting.
Diskussioner vid middagsbordet som bara handlar om att vinna diskussionen genom att sin egen åsikt är den rätta är boring. Då får jag ofta höra "va tyst du är Fanny". Visst är jag det, snål med åsikterna är jag med och inget behov av att höra min egen röst har jag heller.
Jag är ingen krokodil med en stor mun, jag är en elefant med två stora öron. Jag vet att jag kan flytta på berg, jag vet vad jag tycker och tänker om många saker - det räcker för mig.

4 kommentarer:

  1. Haha, underbart! Ska definitivt prova att tänka randiga långkalsonger:)

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad har hänt? Blir nyfiken - vill veta mer :-) Funderar precis på vilket djur jag är??? En krokodil med fjädrar??? // Vici

    SvaraRadera
  3. Du har en underbar poäng i allt det du säger. Det handlar ju om ens egen inställning till det som händer omkring en inte om omgivningen i sig. Vet man vem man är och vad man vill behöver man inte fäktas. Den egna övertygelsen räcker gott...

    SvaraRadera
  4. Ja med den egna tron på sig själv kommer man långt :-)

    SvaraRadera