Fanny Klüft Selection

Fanny Klüft Selection - vad är det?
När jag startade mitt företag 19 år gammal ville jag att det skulle heta TOP SELECTION. Nu var det tydligen redan taget av mtv...så det fick kort och gott bli Fanny Klüft Selection :-) mitt eget lilla företag som jag tänkte frälsa hela världen med...







Vad är kondition?

Kondition är hjärtats förmåga att pumpa ut syre till alla muskler & organ i kroppen. Detta betyder att om du vill öka din kondition måste du öka hjärtats förmåga att pumpa ut mer syre vid varje slag.


Hjärtat är en muskel och den behöver tränas för att växa sig starkare. En vältränad person har större slagvolym (den mängd blod som hjärtat pumpar ut på ett slag) än en otränad (då måste hjärtat slå fler gånger för att få ut samma mängd syrerikt blod).

I och med att en vältränad har större slagvolym och inte behöver slå lika ofta har han/hon också en lägre vilopuls.

En vanlig motionär som tränar ett par gånger per vecka brukar ligga mellan 60-80 slag per minut medan elit och vältränade ligger mellan 30-50 slag per minut.

Hänger ni med i ekvationen? Kroppen behöver fortfarande lika mycket syreriktblod men om jag har ett starkt hjärta får jag ut ungefär lika mycket blod på 30 slag som ett hjärta som slår 60 slag. Samma sak gäller ju om du har stora starka armar, då orkar du lyfta mer än om du har smala och spinkiga.

Vad har du i vilopuls? Mät imorgon när du vaknar (eller be din partner mäta när du sover). Sätt pek- och långfinger på halsen och känn blodet pulsera. Räkna varje slag i 15 sekunder och tar det gånger fyra. Skriv upp vad du har och datum så att du kan jämföra om någon månad eller två.
Om du ökar din träningsmängd kommer du framåt sommaren märka att din vilopuls blir lägre = du har fått bättre kondition!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar