Fanny Klüft Selection

Fanny Klüft Selection - vad är det?
När jag startade mitt företag 19 år gammal ville jag att det skulle heta TOP SELECTION. Nu var det tydligen redan taget av mtv...så det fick kort och gott bli Fanny Klüft Selection :-) mitt eget lilla företag som jag tänkte frälsa hela världen med...







Hur får jag bättre kondition?

Kommer ni ihåg avsnittet om bilen? Motorn på bilen kan vi likna vid hjärtat. Storleken på motorn anges i liter. Samma sak för hjärtats förmåga att pumpa ut syre. Killar ligger normalt på 3 liter/minut medan tjejer ligger på 2 liter/minut.

Nu kan man ju tro att ett högt liter tal = bra kondition? Riktigt så enkelt är det inte.
Alla liter som pumpas runt i kroppen ska fördelas över hela kroppen, från tårna upp till huvudet. För att veta hur bra kondition man har behöver vi ta vårt litertal och dela det med vår kroppsvikt. Då får vi veta hur många milliliter syreriktblod vår kropp får per kilo och minut. Ju högre millilitertal desto bättre kondition. Hänger ni med?

Tänk er två bilar
Bil 1: Väger 50 kg och har en motor på 2 liter.
Bil 2: Väger 100 kg och har en motor på 2 liter.
Båda bilarna ska köra upp för en backe. Vem av dem kommer upp först?

Juste det, bilen nummer ett.
Bil 1: 50kg / 2 liter = 40 ml syrerikt blod/kg och minut.
Bil 2: 100kg/2 liter = 20 ml syrerikt blod/ kg och minut.
Ett högt millilitertal var lika med bra kondition. Alltså har den lilla bilen bättre kondition eftersom det är färre antal kilo att fördela syret på och kommer därför först upp för backen.

Vad ska bil nr två göra för att öka konditionen?

a) Lätta på karossen (så att det blir färre antal kilon att fördela på) eller
b) Träna upp en större motor. Dvs. öka antalet liter som hjärtat pumpar ut per minut.
Tänk om bil nummer två ökade sitt hjärtas förmåga till att pumpa runt 4 liter per minut? 100kg/4 liter= 40 ml syrerikt blod/kg och minut. Helt plötsligt kommer bil ett och två upp samtidigt!

Det finns med andra ord inga genvägar till en bättre kondition. Antingen lättar vi lite på karossen eller tränar vi lite extra för att få ett stakare hjärta. Ett starkare hjärta ger ju en lägre vilopuls med det pratade vi ju om igår.

2 kommentarer:

  1. Hur mäter man hur många liter/minut ens hjärta klarar av?

    SvaraRadera
  2. Tack för din fråga!
    Läs dagens inlägg http://kluftan.blogspot.com/2010/04/hur-testar-jag-min-kondition.html

    SvaraRadera