Fanny Klüft Selection

Fanny Klüft Selection - vad är det?
När jag startade mitt företag 19 år gammal ville jag att det skulle heta TOP SELECTION. Nu var det tydligen redan taget av mtv...så det fick kort och gott bli Fanny Klüft Selection :-) mitt eget lilla företag som jag tänkte frälsa hela världen med...







Lägg upp på fettet vinden – vi kanske behöver det senare?!

Fett är det som ger mest energi per gram. Man brukar dela in fettet, beroende på dess kemiska struktur, i olika grupper. Mättat, fleromättat och enkelomättat fett. Eftersom jag vill att allt ska vara så enkelt som möjligt att förstå väljer jag att kalla dem för mättat och omättat fett.


Omättat fett hittar du i t ex olivolja, rapsolja, oliver, fisk, nötter, vegetabiliska fettkällor.
Mättat fett hittar du i t ex smör, grädde, ost, animaliska produkter, kokos, härdat vegetabiliskt fett.

Förrådet av kolhydrater kunde vi likna vid en garderob som du behöver fylla på allt eftersom du plockar ut. Fettförrådet kan liknas vid vinden. Man lägger upp saker på vinden för att det kan vara bra att ha…

Men behöver vi fett? Ja! Vi har det som en reserv ifall det skulle bli svält (kom ihåg att våra kroppar inte vet att Ica och Coop ligger runt hörnet utan tror att vi jagar efter vår mat ute i skogen), vi har fettet som isolering så att vi inte fryser, stötdämpare till våra inre organ (tänk om det skulle säga klink, klonk när njure och lever dunsar ihop ;-) ), fettet behövs även till att kunna tillgodogöra oss alla fettlösliga vitaminer A, D , E och K.

Fett kan vi gå länge på och du behöver syre för att kunna förbränna fett. Detta betyder att en stor motor (hjärtat) hjälper till att få fettbrasan att brinna som ett majbål! Ju mer vältränad du är desto lättare har kroppen att nyttja fettet som bränsle.

Summakardemumma är att bra kondition = bra förbränning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar