Fanny Klüft Selection

Fanny Klüft Selection - vad är det?
När jag startade mitt företag 19 år gammal ville jag att det skulle heta TOP SELECTION. Nu var det tydligen redan taget av mtv...så det fick kort och gott bli Fanny Klüft Selection :-) mitt eget lilla företag som jag tänkte frälsa hela världen med...







Barn och rörelser

Barnen behöver liksom vuxna röra på sig. De har ett naturligt "spring i benen" som gör att de har svårt att sitta still. Förutom att de får en konditionseffekt och alla de fördelarna (Positiva effekter av träning ) bidrar rörelserna till att;

- Barnen sover bättre på natten.
- Barnen får ett jämnare humör.
- Barnen får en större aptit.
- Om barnen är ute mycket när de rör på sig får de färre infektioner.
- Barnens koncentrationsförmåga ökar.
- Barnens skelett blir starkare och en bra benbank byggs upp till ev. kommande benskörhet i äldre ålder.

Mycket aktivitet och rörelser under barn- och ungdomsåren är en viktig faktor för att undvika övervikt både som barn och senare i vuxen ålder. Aktiva barn får lättare att balansera energi in och energi ut dvs. hur mycket mat de äter och hur mycket energi som de gör av med. Eftersom barnen gör av med energi när de rör på sig ökar deras aptit att äta. Om vi vuxna serverar bra måltider bidrar aptiten med att barnen lättare får i sig näringsrik mat.

1 kommentar:

  1. Bra!
    Det behövs något att få igång alla barn och unga. Hörde på radion att amerikanska 18åringar var mer aktiva och tränade än svenska barn. Oväntat för mig iaf. Men det är dit vi är på väg. Motionären med flis som ökar, vi i +30 och uppåt med stora plånboken. Rör oss mer och mer... Ser bara på tex ungdomsskidloppen här i Orsa hur tunt det blir efter åldern 9-10 och sen är det så upp till H30 som är stor och i H40 brutalt stor och så håller det samma i H45-H50 sviktar lite i H60.
    Är det TV spel allt nytt som gör det ointressant med spontanidrott, lek och skoj??

    SvaraRadera