Fanny Klüft Selection

Fanny Klüft Selection - vad är det?
När jag startade mitt företag 19 år gammal ville jag att det skulle heta TOP SELECTION. Nu var det tydligen redan taget av mtv...så det fick kort och gott bli Fanny Klüft Selection :-) mitt eget lilla företag som jag tänkte frälsa hela världen med...







Hur tankar vi våra kroppar?

Vad är det för rödgrön röra vi sätter i oss hela dagarna? Vart ifrån kommer energin och vad är egentligen energi?

Energi är en benämning på det vi äter och benämns ofta i kilokalorier (kcal), det som vi enligt veckotidningarna ska akta oss för. Nu kan vi alltså konstatera att det bara är en benämning på energiinnehållet i den mat vi äter, inte farligare än så.

Vad äter ni nu då? Äter ni frukost? Ni såg på ett tidigare inlägg i bloggen att hoppa över frukosten inte är den mest briljanta idén.
Om vi går vidare under dagen, äter ni mellanmål? Lagad lunch, mellanmål och lagad middag?

Vad är det vi stoppar i oss under en dag?

Tänk er en middagstallrik med potatis, kött, sås och sallad.
Potatis = kolhydrater
Sås = fett
Kött= protein
Sallad = vitaminer och mineraler

Kolhydrater, protein och fett är samlingsnamn på olika sorters energi. Varje gram av varje del innehåller energi, kcal.
1 gram kolhydrater = 4 kcal
1 gram protein = 4 kcal
1 gram fett = 9 kcal
1 gram alkohol = 7 kcal

Jag gillar dock inte idén av att vi ska håla på att räkna kalorier och väga maten. Är det inte bättre att lägga vår tankeverksamhet och tid på nära och kära istället?

När jag kör kostrådgivning brukar jag göra det så enkelt som möjligt. Det första är att få en förståelse för hur allt hänger ihop (på ett enkelt sätt). Sen kan man använda sig av en lite mer utvecklad tallriksmodell från hälsomålet. En annan viktig aspekt är att det inte finns ett facit som funkar på alla. Du är unik och därför behöver du hitta ett sätt som passar dig. Börja i små steg, titta på tallriksmodellerna och se vilken du tror skulle passa dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar