Fanny Klüft Selection

Fanny Klüft Selection - vad är det?
När jag startade mitt företag 19 år gammal ville jag att det skulle heta TOP SELECTION. Nu var det tydligen redan taget av mtv...så det fick kort och gott bli Fanny Klüft Selection :-) mitt eget lilla företag som jag tänkte frälsa hela världen med...







Gå naken till jobbet?

Kolhydrater är hjärnans energi. Man kan därför säga att vi ska tanka för att tänka. Vi använder det som energikälla hela dagen och ju mer vi rör på oss desto mer går det åt.


När vi äter trillar kolhydraterna ner i magen, bearbetas och kommer ut i blodet och kallas då blodsocker (glukos). Blodsockret ska sen lagras i våra muskler och i vår lever (glukogen).

Förrådet av kolhydrater kan liknas vid en garderob. Om du plockar ut kläder ur garderoben behöver du fylla på, annars får du gå naken till jobbet (kan ju bli en succé men vågar vi chansa?). Likadant är det med kolhydraterna, ju mer vi rör på oss desto mer kolhydrater går det åt. Vi behöver med andra ord fylla på kolhydraterna med jämna mellanrum.

För att inte behöva fylla på hela tiden vill vi hitta den energi som räcker så länge som möjligt. Därför kan man dela in dem i kolhydrater som ger energi under låååååång tid (ris, pasta, potatis, rotfrukter, gryner) eller de som ger energi kort tid (socker, vetemjöl, snabbpasta, godis, läsk). Poff säger det och så var energin slut.

En annan mer detaljerad beskrivning av kolhydrater är glykemiskt index, men det är ett helt kapitel för sig. Det bästa är att fundera på hur mycket du rör på dig och kombinera ihop en måltid med både kolhydrater, fett och protein. Keep it simple! Ät med jämna mellanrum så att blodsockret inte åker berg- och dalbana. Vi vill ha en jämn och fin blodsocker kurva hela dagen. Hjärnan får energi, du blir pigg och har energi till både jobba, familj och fritid!

Som ni vet är ”hur vi ska äta” ett stort och väldebatterat ämne. Under våren kommer jag berätta mer kring min syn på saken och hoppas att du finner en form som passar dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar