Fanny Klüft Selection

Fanny Klüft Selection - vad är det?
När jag startade mitt företag 19 år gammal ville jag att det skulle heta TOP SELECTION. Nu var det tydligen redan taget av mtv...så det fick kort och gott bli Fanny Klüft Selection :-) mitt eget lilla företag som jag tänkte frälsa hela världen med...







Sätt smarta mål!

Att sätta mål med träningen kan göra träningen roligare och lättare att genomföra (bra hjälp de dagar då man känner sig trött och sliten efter en lång arbetsdag). En attraktiv bild av framtiden helt enkelt. Man kan ha ett mål lite längre fram i tiden och delmål på vägen dit. Bestäm redan från början hur du tänker belöna dig själv när du når dina delmål och ditt stora mål.

En modell som jag tycker är bra att använda så väl i träning som på jobbet är den så kallade SMARTa-mål modellen.

S pecifikt
M ätbart
A ttraktivt
R ealistiskt
T idsbestämt

Gör så här:
S. Skriv alltid ner dina mål, något konkret. Använd aktiva ord som innebär en riktning, öka, minska, utveckla. Svarar på frågan VAD. T ex jag ska öka min kondition för att kunna springa tjejmilen i augusti.

M. Formulera vad som är eller skulle kunna vara mätbart, tid, vikt, sträcka etc. T ex springa tjejmilen på 52 minuter. http://www.tjejmilen.se/
Det som går att mäta blir gjort, bruka man säga. Nu har du ett riktvärde att sträva mot när du löptränar. Dina delmål kan ju vara att kunna springa första fem kilometerna på 26 minuter, sen 7 km på 36, 5 minuter osv.

A. Finns acceptans för detta mål? Känns det roligt? Är det detta DU vill? Eller är det kompisarna som har den målsättningen och du känner dig tvingad att hänga på?

R. Är det realistiskt? Går målet att nå? Har du den tid som krävs för att hinna träna upp dig? Eller har du bra förutsättningar redan idag? Mål går att sätta olika högt. Ibland talar man om trygghetsmål, realistiska mål och barriärbrytande mål. Vad är målet för dig?

T. När ska du ha nått ditt mål? Ska du ha klarat av att springa en mil en vecka innan loppet eller är tjejmilen dagen D?













Glöm inte bort att fira när du når målet!

1 kommentar:

  1. Smarta mål regerar! Bra skrivet.

    Ett litet tillägg när det gäller R (realistiskt) brukar ibland vara att det är något som JAG kan påverka, att sätta ett mål om att det ska vara fin väder imorgon är rätt meningslöst men jag kan sätta som mål att jag ska ge mig ut och springa med glädje oavsett vilket väder det är. Typ. Det tycker i alla fal jag brukar vara hjälpsamt att tänka på när det gäller att sätta mål.

    SvaraRadera