Fanny Klüft Selection

Fanny Klüft Selection - vad är det?
När jag startade mitt företag 19 år gammal ville jag att det skulle heta TOP SELECTION. Nu var det tydligen redan taget av mtv...så det fick kort och gott bli Fanny Klüft Selection :-) mitt eget lilla företag som jag tänkte frälsa hela världen med...







Hur ska vi ladda med mat inför träningen?

Första frågan är, när på dygnet tänker du träna?
Om du ska träna på morgonen går det bra att träna lågintensivt på tom mage. Några gillar att äta en halv banan eller dricka ett glas fil för att ha något i magen. Känn efter själv, det är din kropp och ingen annan än du vet vad som är bäst för dig. När jag ska träna på morgonen brukar jag tänka lite extra på vad jag laddar in till middag kvällen innan.


Ät en bra frukost direkt efter träningen t ex basmüsli, fil och ett ägg, grova smörgåsar och ägg eller kanske en tallrik havregrynsgröt med rivet äpple och ett ägg.
Om du ska köra högintensiv träning t ex ett tungt styrkepass eller intensivgympa rekommenderar jag att du gör det på eftermiddagen eller kvällen när du hunnit ladda med energi under dagen.

Om du tänker träna på lunchen behöver du förstärka ditt mellanmål (om du inte ätit en sen frukost så klart) med t ex en tallrik fil med müsli, två wasa sport med avokado eller ett skivat päron med keso och kesella. Efter träningen äter du din lagade lunch (eller din middag om det är på kvällen).

Om du inte kommer äta i direkt anslutning till din träning kan det vara bra att ha med sig en banan, skinksmörgås eller en yoggi som du äter på en gång. Tränar du efter middagen ska du äta ett kvällsmål när du kommer hem.

Kroppen är som en bil, du kan inte laga bilen utan verktyg. Kroppen kan inte återhämta och bygga upp sig optimalt om du inte ger den verktygen – mat!

Ät med jämna mellanrum hela dagen frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och ev. kvälsmål. lägg in träningen mellan dina mål och tänk på att du behöver äta ca 60-90min innan din träning, då har magen hunnit bearbeta maten och skjutsat ut den i kroppen.
Bebisar är små genier, de skriker efter mat var tredje timme - gör det du med (fast utan skrik). ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar