Fanny Klüft Selection

Fanny Klüft Selection - vad är det?
När jag startade mitt företag 19 år gammal ville jag att det skulle heta TOP SELECTION. Nu var det tydligen redan taget av mtv...så det fick kort och gott bli Fanny Klüft Selection :-) mitt eget lilla företag som jag tänkte frälsa hela världen med...







Har du en bil?

Jag brukar vara ute och föreläsa på företag, mässor och konvet. När jag kör min kostföreläsning inleder jag ibland med att fråga publiken om de har en bil. De flesta nickar instämmande och någon räcker upp handen.
En av de som räcker upp handen brukar jag intervjua lite extra. Jag frågar om följande;
- Vad är det för modell på bilen? Volvo (här skulle jag själv antagligen bara svarat blå) .
- Årsmodell? 2006.
- Hur stor motor har den? 2,5 liter (här drar många en lättnads suck över att jag inte valde att intervja dem).
- Hur många hästkrafter? 230 hk.
- Hur långt har den gått? 3000 mil.
- Hur stor tank har den? 50 liter (nu börjar folk skruva på sig och undra om de kommit till fel föreläsning).
- Vad tankar du den med? Bensin, 95 oktan.
- Vad drar den per mil? 0,9liter/mil blandad körning.
- Brukar du serva den? Ja det så klart.
- Reperationer och tvätt? Ja vid behov och gärna lite vax efter tvättning.

Varför tror ni att jag inleder med bilen? Jo, det finns en viss likhet mellan oss själva och bilar.
Hur tänker jag nu då?
- Modell? Vi är alla olika modeller, killar och tjejer.
- Årsmodell? Vi är födda olika år.
- Motor? Va, har vi en motor? Ja, hjärtat är kroppens motor. Vi brukar ange hjärtats kapacitet i liter syre. Även detta är olika beroende på hur mycket vi tränar, om vi är tjej eller kille, hur gamla vi är osv.
- Hästkrafter? Hur mycket muskler vi har. Killar har oftast mer muskler än tjejer (orättvist!).
- Hur många mil? Ja, vi har alla gåt tolika mil och har olika erfarenheter med oss i bagaget. beroende på vad vi gjort (eller inte gjort) har vi olika slitage på våra kroppar.
- Vad tankar vi med? Ja, vad tankar ni era kroppar med? Morötter, kött, bönor, pizza, bananer??? Vad vi tankar våra kroppar med avgör hur långt vi orkar köra med våra kroppar.
- Vad drar vi? Det beror helt på kön, ålder, aktivitetsnivå, rörligt eller stillasittande jobb mm.
- Brukar du serva kroppen? Hur ofta går du på en hälsoundersökning eller liknande? Ofta går vi först när vi blir sjuka. Hur vore det om vi checkar av oss lite då och då för att förebygga och förhindra sjukdom?
Reperationer och tvätt? Det var just det. Blir vi sjuka och behöver repareras hos doktorn? Vad kan vi göra för att förebygga det? Hur ofta tvättar och fixar du till dig? Vaxar håret...?

Kan det vara som så att många vet mer och tar hand mer om sin bil än vad vi vet och tar hand om våra kroppar?
I min blogg kommer vi gå igen varje bilavsnitt ovan men med fokus på våra egna kroppar. Genom att dra parallell till bilen tror jag att kunskapen blir lättare att ta till sig. Så håll utskik om du vill veta mer om hur vi kan öka literantalt på vår motor (hjärtat), hur vi kan träna våra hästkrafter (muskler) och hur vi ska tanka (äta) för att orka köra långt och länge med våra värdefulla kroppar.
Din kropp är unik - ta väl hand om den!

1 kommentar:

  1. Hahaha, bra skrivet!
    Fråga min fru som nyligen satte upp en bildserie på kylskåpet ang bilar och service. tror hon skulle mena att jag vet allt om min kropp men inte mer om bilen än modell, och att jag älskar köra men aldrig servar förrän det är försent och då satsar på köpa ny! Men det var en bra igång...skriv mer

    SvaraRadera